اشخاص

ابراهیمی، خسرو

معصومه عابدینی
981 بازدید

خسرو ابراهیمی (1365ـ1332)، فرمانده گردان 234 لشکر 16 زرهی قزوین در سال‌های جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران بود.

خسرو ابراهیمی سوم خرداد 1332 در اردبیل به دنیا آمد. پدرش ارتشی بود و به سبب مأموریت‌های پدرش، دوره دبستان را در شهر مراغه، دوره‌ راهنمایی را در مشکین‌شهر و دوره‌ متوسطه را در مدرسه‌ جهان علوم (شهید اندرزگوی کنونی) شهر اردبیل گذراند. پس از گرفتن دیپلم با نمره‌های عالی، به سبب علاقه‌ای که به نظامی‌گری داشت، وارد دانشکده‌ افسری تهران شد و پس از چهار سال تحصیل در دانشکده‌ افسری تهران و شیراز، با عنوان افسر زبده و ممتاز و با درجه‌ ستوان‌دومی به استخدام ارتش درآمد.

با اوج گرفتن مبارزات مردم به رهبری امام خمینی با حکومت پهلوی، به صفوف مردم پیوست و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جانشین و معاون فرمانده گردان 234 لشکر 16 زرهی قزوین شد.

با شروع جنگ تحمیلی عراق بر ضد جمهوری اسلامی ایران، ابراهیمی به فرماندهی گردان 234 لشکر 16 زرهی قزوین انتخاب و به جبهه اعزام شد. وی در 29 اسفند 1359 به سبب جدیت در مدیریت صحیح یگان و رشادت در عملیات جنوب کشور، با اخذ یک سال ارشدیت، افسر نمونه و تشویق شد.

خسرو ابراهیمی در سال 1361 ازدواج کرد. ثمره‌ ازدواجش یک دختر است.

او در سال‌های دفاع مقدس چند بار به‌شدت مجروح شد؛ اما پس از بهبود نسبی، دوباره خود را به جبهه‌ها رساند.

به سبب ایثارگری و شجاعت‌هایش در عملیات‌ها، در یکم مهر 1364 به درجه‌ سرگردی نائل شد. خسرو ابراهیمی سرانجام در 10 اردیبهشت 1365، در منطقه‌ عملیاتی فکه و حین عملیات رزمی و پیشروی به سوی دشمن با جیپ فرماندهی، به علت اصابت موشک آرپی‌جی به شهادت رسید.[1]

پیکرش را در گلزار غریبان اردبیل به خاک سپردند.


[1]. تلخیص مقاله از دایرة‌المعارف دفاع مقدس، ج1، تهران: مرکز دایرةالمعارف پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، بآبیآ1390، ص271 و 272.