اشخاص

آزادی، غلام‌رضا

معصومه عابدینی
1640 بازدید

غلام‌رضا آزادی (1366ـ1340) معاون عملیات قرارگاه قدس در دوران دفاع مقدس بود.

در سال 1340 در روستای جَرقویه در شرق شهرضا در استان اصفهان متولد شد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، همراه با خانواده به تهران مهاجرت کرد. در سال تحصیلی 1356ـ1355، در کنار تحصیل، شب‌ها در حسینیه انصارالمهدی ‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تهران، علوم دینی را نیز فرامی‌گرفت.

غلام‌رضا آزادی، همگام با ملت ایران، در مبارزات سال‌های 1357ـ1356 فعال بود. توزیع اعلامیه‌های امام خمینی میان آشنایان و کسبه از فعالیت‌های وی بود. همچنین در جریان تحصن دانشجویان (13 آبان 1357) در دانشگاه تهران، چندین بار مورد ضرب و شتم نیروهای حکومت پهلوی قرار گرفت.

با اوج‌گیری نهضت اسلامی، آزادی، فعال‌تر از گذشته بود. وی در جریان پیوستن نظامیان به مردم و آزادسازی مراکز نظامی به‌ویژه در تصرف کلانتری 16، همراه با نیروهای مردمی نقش داشت.

در اردیبهشت 1358 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. زمانی که عراق، فعالیت‌های خرابکارانه را در مناطق مرزی آغاز کرد، او همراه گروهی از پاسداران به خوزستان و شهر خرمشهر اعزام شد و با کسانی که تحت عنوان «خلق عرب»، مناطقی از خوزستان را متشنج کرده بودند، به مقابله برخاست و تا روز سقوط خرمشهر در آنجا ماند. او سپس به تهران بازگشت. وقتی در خرداد 1360، منافقین (سازمان مجاهدین خلق ایران) اعلان جنگ مسلحانه کردند، غلام‌رضا آزادی، هنگام درگیری در یکی از خیابان‌ها، هدف منافقین قرار گرفت و مجروح شد و یک ماه در بیمارستان بستری بود. پس از بهبود، بار دیگر به مناطق جنگی بازگشت و در جبهه‌های هویزه، بستان و خرمشهر خدمت کرد.

در خرداد 1361، همراه گروهی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به لبنان اعزام شد و پس از بازگشت از لبنان، به کردستان رفت و در واحد عملیات قرارگاه حمزه سیدالشهدا، همراه محمد بروجردی (شهادت: 1362) به خدمت مشغول شد. با فعال شدن جبهه‌های جنوب، به خوزستان رفت و مدتی در جبهه حمیدیه و سوسنگرد گذراند.

در اواسط 1361، برای گذراندن دوره آموزش تخصصی، در بین اولین گروه اعزامی از سپاه، وارد دانشکده فرماندهی و ستاد نیروی زمینی ارتش (دافوس) شد و اوایل سال 1362، این دوره را به پایان رسانید.

در عملیات خیبر، مسئولیت طرح و عملیات قرارگاه حنین را به عهده گرفت. همچنین در عملیات عاشورا و عملیات بدر، مسئول طرح عملیات قرارگاه کربلا بود. سپس با همین مسئولیت به قرارگاه سلمان که بعدها به قرارگاه قدس تغییر یافت، مأمور شد و در عملیات‌های والفجر 8، کربلای 1، کربلای 4، کربلای 5 و کربلای 8 حضور داشت.[1]

در سال 1366، از طرف فرماندهی قرارگاه قدس، در منطقه سردشت تشویق و برای سفر حج انتخاب شد. وی درحالی‌که خود را مهیای سفر می‌کرد، روز دوم تیر 1366، در منطقه عملیاتی نصر 4 و در مقر شهید بروجردی، با بمباران هواپیماهای عراقی به شهادت رسید. مزار او در گلزار بهشت زهرا‌سلام‌الله‌علیها تهران قرار دارد.


[1]. تلخیص مقاله از دایرةالمعارف دفاع مقدس، ج1، تهران، مرکز دایرةالمعارف پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، 1390، ص151 و 152.