روزشمار

سه‌شنبه 8 مهر 1359؛ نهمین روز جنگ تحمیلی

مرضیه عابدینی
113 بازدید

  • امام خمینی در جمع گروهی از مردم مرزنشین کشور به مناسبت وقوع جنگ تحمیلی با موضوع برکات جنگ، پایداری و فداکاری ملت سخنرانی کردند.[1]

  • اجرای انواع آتش دشمن روی خرمشهر و اطراف آن تشدید شد. عراقی‌ها که با مقاومت مدافعان ایرانی در روز گذشته، تا حدودی مجبور به عقب‌نشینی شده بودند، شروع به پیشروی کرده، از محورهای مختلف به خرمشهر نزدیک شدند. بنا به اعلام سپاه خوزستان، نیروهای پیاده ارتش عراق در روستای مندوان و نیروهای سنگین در نخل‌های روستای عَرایض مستقر هستند. شهر مرتب به توپ بسته می‌شود. نیروهای دشمن از طریق پل‌ نو در حال پیشروی هستند و تعدادی از افراد شهید یا به اسارت گرفته شده‌اند.

  • بنا به گزارش ژاندارمری، نیروهای دشمن بین پل ‌نو و شلمچه در نزدیکی صددستگاه و پشت گمرک خرمشهر و راه‌آهن هستند. بیشتر تانک‌های دشمن که در اطراف پادگان دژ و پلیس‌راه خرمشهر مستقر بودند، منهدم یا پراکنده شدند، ولی بعضی از آنها به‌طرف اهواز در حرکت‌اند.[2]

  • فرودگاه آبادان بمباران و باند فرودگاه غیرقابل استفاده شد. به آشیانه هواپیماها نیز خسارات سنگینی وارد آمد. آب و برق شهر قطع شد و ایستگاه رادیو آبادان از کار افتاد و پالایشگاه نفت نیز به‌شدت آسیب دید. طبق اعلام شهربانی 23 نفر شهید و 82 نفر مجروح شدند و خسارات زیادی به تأسیسات عمومی و مسکونی وارد آمد.[3]

  • به گزارش سپاه خوزستان در محور اهواز، توپخانه دشمن از پادگان حمید در کیلومتر40، به سمت سید‌خَلَف با روستای سیدمحمد، دوب سلیمان در شمال پادگان پشت تپه‌های شنی، تا روستای طاهر، مستقر است. عراق پانصد کماندو به مراکز مهم اهواز گسیل داشته که ظاهراً موتورسیکلت دارند. نیروهای داخلی عرب‌زبان که با دشمن همکاری می‌کنند، زیادند و عراقی‌ها بین آنها اسلحه پخش کرده‌اند.[4]

  • نیروهای عراقی به حوالی پلیس‌‌راه و سردخانه خرمشهر و سیصدمتری پادگان دژ رسیدند. از طرف دیگر تهدید اساسی خوزستان در منطقه غرب اهواز و در محور حمیدیه و سوسنگرد است.[5]

  • در محور سوسنگرد در پی ورود روز گذشته نیروهای دشمن به شهر، شهر از سکنه خالی شده و افراد گروهک ضدانقلاب خلق عرب به اسلحه کلاشینکف مسلح شده‌اند. عراقی‌ها مردم بومی را تشویق به جنگ علیه مردم غیرعرب ایرانی می‌کنند، دشمن ارتفاعات الله اکبر را گرفته و در آنجا متوقف شده است. از سوی دیگر عراقی‌ها همچنان به سمت حمیدیه در حال پیشروی هستند و توپخانه آنها در کوت سیدنعیم مستقر است. چهل نفر از نیروهای سپاه و بسیج همچنان مقاومت می‌کنند. 

  • در محور اندیمشک، نیروهای دشمن پشت رودخانه کرخه مستقر و مشغول تجدید قوا و سازماندهی هستند. عصر امروز عراقی‌ها در این محور شروع به پیشروی کردند و به ده‌کیلومتری شهر نزدیک شده‌اند. نیروهای خودی در بیابان‌ها پراکنده شده و عده‌ای نیز تا اندیمشک عقب‌نشینی کرده‌اند.

  • در محور گیلان‌غرب مردم با ایجاد سنگر در شهر، به کمک نیروهای پاسدار و ارتشی، تعداد زیادی از تانک‌های دشمن را منهدم و تعدادی از تانک‌ها و خودروهای دشمن را به غنیمت گرفته‌اند. در پی این مقابله و فرار نیروهای دشمن، هشتاد نفر از سربازان و خدمه تانک‌ها تسلیم نیروهای خودی شدند. نیروهای عراقی در تنگ حاجیان گیر افتاده‌اند و نیروهای خودی از دو سمت گیلان‌غرب و پادگان سرپل‌ذهاب، آنها را زیر آتش قرار داده‌اند و با زدن کمین به ستون‌های پشتیبانی این نیروها، آنها را در تنگنا قرار داده‌اند.

  • در محور قصرشیرین اجرای آتش روی دشمن از قصرشیرین تا پاسگاه پرویزخان مؤثر واقع شده و نیروهای عراقی از عقبه‌شان درخواست کمک کرده‌اند. تانک‌ها و خودروهای دشمن از قصرشیرین به‌طرف چَم امام حسن در جنوب قصرشیرین انتقال یافته و استتار شده‌اند.[6]

  • ستون حامل خواروبار که عازم مریوان بود، با ضدانقلاب درگیر و در نتیجه پنج نفر شهید و پنج نفر مجروح شدند.

  • در درگیری بین ضدانقلابیون و نیروهای ارتش، در محور مهاباد ـ میاندوآب، یک سرباز شهید و چهار نفر زخمی شدند.

  • توسط تیم پروازی هوانیروز مستقر در منطقه ایلام، پاسگاه فرماندهی و پشتیبانی دشمن مستقر در دامنه کوه قلعه‌آویزان و کوه چِکَّه موسی واقع در جنوب شهر مهران منهدم شد.

  • جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش ایران موفق شدند با غافلگیری آتشبارهای ضدهوایی بغداد، پالایشگاه گاز دوحه در حومه شرقی بغداد را هدف قرار داده و مواضع دیگری در شرق رود دجله را بمباران کنند.

  • دو فروند هواپیمای شکاری ایرانی پس از انهدام پالایشگاه الدُوره، هدف قرار گرفتند و در بغداد سقوط کردند و خلبانان اسیر شدند.

  • براثر بمباران هوایی بندر اُم‌ُّالقصر به‌وسیله جنگنده‌های ایرانی، به سه فروند کشتی خارجی (کویتی، ژاپنی، یونانی) خسارت وارد شد و سه ملوان کشته و یک ناخدا زخمی شد.

  • سه فروند هواپیمای میگ عراقی به بندر امام خمینی و ماهشهر حمله کردند و به قسمتی از شرکت پتروشیمی ایران و ژاپن خسارات جزئی وارد شد.

  • چهار فروند میگ عراقی اسلام‌آباد غرب را بمباران کردند که تعدادی خانه ویران و دو غیر نظامی شهید و دوازده نفر مجروح شدند.[7]

     


    [1]. صحیفه امام، ج13: مجموعه آثار امام خمینی (بیانات، پیام‌ها، مصاحبه‌ها، احکام، اجازات شرعی و نامه‌ها)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1378، ص246.

    [2]. انصاری، مهدی، روزشمار جنگ ایران و عراق، ج4: هجوم سراسری تهاجم و پیشروی‌های عمده عراق، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چ دوم، 1375، ص212. 

    [3]. پورداراب، سعید، بهروزی، فرهاد، تقویم تاریخ دفاع مقدس: شش ماه پایداری/حوادث و رویدادهای سال 1359، تهران: سوره سبز، 1395، ص151.

    [4]. انصاری، مهدی، همان، ص212 و 213.

    [5]. پورداراب، سعید، بهروزی، فرهاد، همان، ص152.

    [6]. انصاری، مهدی،همان، ص213 و 214.

    [7].  پورداراب، سعید، بهروزی، فرهاد، همان، ص153 و 154.